de Ada Lungu

“Antreprenorul social nu se va mulțumi nici să dea un pește celui flămând, nici să-l învețe să pescuiască. El nu se va opri până nu va revoluționa întreaga industrie a pescuitului”, Bill Drayton.

Antreprenoriatul social e la modă. Sau o modă. Optimiștii îl consideră următorul pas în evoluția capitalismului, hibridul în care se vor regăsi pragmatismul și preocuparea față de rezultate specifice sectorului profit cu dorința de schimbare și natura umanitară a sectorului non-profit. Scepticii se tem să nu fie decât o reacție la criza economică, o grijă temporară pentru un model care, încă, nu și-a dovedit limitele. Antreprenoriatul social este desemnat, prin consens, una din provocările emblematice ale secolului XXI.

O afacere socială are drept misiune să producă o schimbare pozitivă în comunitate, să implementeze sustenabil soluții la probleme sociale sau de mediu. Business pentru mai mult decât profit. Bill Drayton este vizionarul care a lansat conceptul antreprenoriatului social acum aproape 30 de ani. Conform teoriei lui, problemele lumii nu pot fi rezolvate de aceleași instituții care le-au creat – guvernamentale sau comerciale. Aceste entități sunt, în continuare, încorsetate de modul de gândire și de sistemele care au generat respectivele problemeafe, deci incapabile să găsească răspunsurile potrivite. Drayton consideră că cel mai important factor al schimbării este acea persoană care identifică o soluție simplă și eficientă la o problemă din mediul sau comunitatea sa, o transpune într-un concept rentabil financiar, sustenabil pe termen lung și, la modul ideal, aplicabil în mai multe colțuri ale lumii pentru rezolvarea unor probleme similare.

Cel puțin în România, notorietatea conceptului crește exponențial. Nu mai departe de acum cinci ani, abia găseai o duzină de mențiuni ale sintagmei pe site-urile românești. Astăzi, a urcat pe agenda preocupărilor companiilor, societății civile și presei. Se creează programe de finanțare, de formare,  se propun conferințe și reuniuni, se scrie despre principii și bune practici. Centre de educație extra-curiculară, servicii dedicate, promovate și prestate de persoane cu handicap, platforme online de consultanță, clinici medicale sociale sunt doar câteva exemple de afaceri din acest domeniu.

Antreprenoriatul social poate fi stimulat în mai multe feluri. În primul rând, crescându-i vizibilitatea, oferind resurse educaționale, încurajând indivizii implicați social să-și ducă inițiativele la un alt nivel, să le gândească în termenii unui proiect realizabil și rentabil. În al doilea rând, promovând existența opțiunii „business” ca alternativă la ONG, ca modalitate de implementare a unui proiect. În al treilea rând, inspirând antreprenorii deja activi în mediul privat să abordeze și scopuri sociale sau să-și împărtășească experiența și cunoștințele pentru a forma antreprenori sociali.

Ce șanse de succes are o afacere socială? Nici mai multe nici mai puține decât una comercială. Obstacolele, riscurile, pericolele le pândesc în egală măsură. Pentru antreprenorul social însă, succesul vine cu recompensa inestimabilă a conștiinței de a fi schimbat destine, de a fi produs un efect pozitiv în societate. În următoarele articole vom investiga mai concret lansarea unei afaceri sociale și vom prezenta câteva perspective interesante pentru cei care cred că au o soluție inovatoare la o problemă mai veche sau mai nouă.

Share on TwitterSave on DeliciousDigg ThisShare via email