de Ada Lungu

Ce este un antreprenor? Acum câțiva ani, aș fi răspuns: cineva cu propria afacere (de succes, preferabil). Cineva care face bani. Un patron. Un acționar. Un investitor. Clasic.

Poate ca ar fi onest să-mi recunosc anumite limite de la bun început. Am fost crescută de o familie plină de bune intenții și grijă față de viitorul meu, care mi-a îndrumat ambițiile profesionale către o carieră de angajat. Sigură și predictibilă (cel puțin la vremea respectivă). Am petrecut mulți ani crezând că lumea ”afacerilor” este o planetă intangibilă, periculoasă, unde pot respira doar americanii și cei cu un talent înnăscut de a face bani muncind cât mai puțin posibil. O planetă unde cei ca mine, care își știu doar meseria, n-ar supraviețui nici cât să înfigă un steguleț.

Între timp, a venit anul de grație 2009, colaborarea cu Fundația Gentica și organizarea unor evenimente în Săptămâna Globală a Antreprenoriatului (Global Entrepreneurship Week – pe scurt, GEW). GEW este cea mai mare mișcare globală de promovare a antreprenoriatului în rândul tinerilor. Timp de o săptămână, în peste 80 de țări de pe toate continentele au loc sute de evenimente pe această temă. (Apropo, de când s-a alăturat comunității GEW, România se numără printre cele mai active 10 tări, la fiecare ediție, sîc!)

La GEW a trebuit să explorez un teritoriu oarecum tabu, să îmi reconsider reticențele, să privesc mai atent și mai în profunzime. Călcasem pe planeta antreprenorilor și constatam plăcut surprinsă că nu mă înconjurau doar costume Armani și Rolex-uri, ci și specii extrem de interesante, cu care (culmea!) mă identificam într-o mare măsură. Liber profesioniști. Artizani. Artiști care se promovau singuri. Idealiști care găsiseră mijloacele de a realiza un vis în ciuda previziunilor celor mai sumbre. Inovatori care reușiseră să convingă investitorii să le susțină ideile. Angajați cu inițiative revoluționare. Gospodine care-și transformaseră rețetele în branduri.

Așa am descoperit că antreprenoriatul este, mai mult decât o cultură a profitului, o filozofie a performanței, a spiritului de inițiativă și a schimbării pozitive. O atitudine. O mentalitate. O stare de spirit. Capacitatea de a avea o idee bună și de a o duce la îndeplinire astfel încât să schimbe cu adevărat ceva, să dovedească valoare. Financiară sau de altă natură.

N-am îndrăznit să împărtășesc această ”revelație personală”, din sentimentul că aflam, tardiv, ceea ce restul lumii știa deja. Realitatea mi-a contrazis însă accesul de modestie. Există încă o mulțime de antreprenori care nu îndrăznesc să se considere ca atare și o mulțime de oameni pe care îi intimidează însăși noțiunea de ”antreprenoriat”. Ei se îndepărtează singuri de oportunități extrem de interesante și ne răpesc nouă, celorlalți, beneficiile inițiativelor și energiei lor creatoare.

Îmi asum deci inocența și lansez acest mesaj, din convingerea că este extrem de important să promovăm antreprenoriatul în toată complexitatea lui, să prezentăm manifestările sale în sectorul non-profit, în industriile creative, la nivelul inițiativei individuale, să comunicăm practicile de succes și instrumentele care duc un proiect de la stadiul de idee la un impact real în societate.

Ce este un antreprenor? Acel individ responsabil, întreprinzător, care valorifică oportunitățile și găsește soluții creative, pragmatice și sustenabile la problemele și nevoile societății. Cel care gândește, creează, pune în aplicare. Pare prea poetic? Chem etimologia în ajutor – antreprenoriat vine din franceză, de la verbul ”entreprendre” – a întreprinde. Asemeni „burghezului” lui Molière, care  vorbea în proză fără să știe, mulți dintre noi suntem antreprenori fără să ne dăm seama. Poate din teama de a ne asuma un statut prea ambițios. Să fim mai cutezători. Antreprenoriatul este spiritul timpurilor noastre, la care contribuim fiecare în felul său.

Cu această perspectivă în minte, am decis că antreprenoriatul va fi una din temele pe care le vom promova și susține în activitatea noastră de consultanță, organizare și formare, la If Magic. Ne-a convins și pe noi Victor Hugo că ”există ceva mai puternic decât toate armatele lumii: o idee căreia i-a sosit vremea.”

Așadar, ne-am propus să îi încurajăm pe cei cu idei bune să le pună în aplicare, să îi provocăm pe specialiști să-și dezvăluie secretele și să își ofere experiența, să promovăm o abordare pragmatică și eficientă în coordonarea proiectelor sociale și culturale, să valorificăm ceea ce am învățat și testat, să aducem împreună oameni inspirați, să convingem că ”visătorul” și ”antreprenorul” nu sunt două categorii antitetice, ci două dimensiuni care conviețuiesc în fiecare dintre noi și au nevoie una de cealaltă.

Share on TwitterSave on DeliciousDigg ThisShare via email