Compusă sau spontană, metamorfozată prin tehnologie sau proaspătă, profesionistă sau candidă, fotografia seduce irevocabil ochiul. Cu toate progresele tehnologiei, fotografia rămâne, deocamdată, singurul instrument care reușește să înghețe o moleculă de timp, această substanță care curge într-un singur sens. E mica noastră victorie în fața ireversibilității.

Fiecare fotografie are geniul unicității. Unicitatea clipei care face ca imaginea care trăia în momentul click-ului să fi dispărut pentru totdeauna în secunda următoare. Fotografia mai are, de partea ei, forța tăcerii. Mai modestă și mai misterioasă decât filmul, de exemplu, ne oferă mai puțin, dar ne provoacă să ne imaginăm mai mult. Istoria ultimilor 150 de ani s-a păstrat în fotografii. Viața noastră se povestește în fotografii. Asta fac fotografiile – spun o poveste. O poveste atât de puternică încât nu are nevoie de cuvinte.

Noi am ales să ne aplecăm pragmatic asupra unei categorii poate nu atât de poetice dar, cu siguranță, de mare actualitate și anume fotografia ca instrument de comunicare pentru organizații. Fotografia care spune povestea organizațiilor, a companiilor și cauzelor nobile, care construiește identitatea unei mărci sau a unui proiect, care dă credibilitate activităților, conferă ”glam” chiar și contextelor banale, atrage atenția, rămâne în mintea oamenilor și aduce valoare oricărui mesaj corporat. Cât de trist e ca un proiect de succes să fie păstrat în fotografii lipsite de relevanță?

Ca orice lucru prețios, fotografiile bune și, mai ales, potrivite scopului de comunicare, nu se obțin cu ușurință și, contrar unei percepții generale, nu sunt doar responsabilitatea fotografului. Omul de comunicare are un rol esențial în realizarea unui portofoliu de fotografii de calitate. Trebuie să știe ce să ceară fotografului, cum să îl îndrume, cum să îi creeze condițiile ideale de lucru, cum să aleagă ce este mai bun din ceea ce i se oferă. De fapt, munca profesionistului în comunicare începe cu mult înainte să intervină fotograful și se termină cu mult dupa aceea, iar responsabilitatea modului în care valorifică fotografia îi revine în totalitate.

Cu aceste idei în minte ne-am ”aliat” cu un fotograf priceput și experimentat în fotografie corporată, ne-am pus împreună experiența și am făcut un antrenament practic în lucrul profesionist cu fotografia. Adrian Sulyok ne-a împârtășit, din propria experiență, situațiile critice cu care se confruntă atunci când nu i se acordă timpul și informațiile necesare din partea ”clientului” – companii, ONG-uri și persoane private deopotrivă. Ne-a arătat și de ce are nevoie ca să facă acele fotografii de excepție care reprezintă la modul cel mai fericit organizația, proiectul sau evenimentul, în presă, online, în broșuri și rapoarte anuale.

În studioul foto montat special de Adrian pentru curs am văzut pe loc cum se obține un ”executive portrait” care să exprime rolul în organizație, stilul managerial și personalitatea celui fotografiat într-o imagine atractivă și de impact. Tot în studio, sub ochiul vigilent al camerei, am testat si câteva metode simple, dar eficiente de a organiza setting-ul unui eveniment astfel încât să devină ”photography friendly”. Ne-am antrenat ochiul să recunoască acele elemente care fac diferența dintre o poză mediocră și o poză bună, să identifice și elimine ”catastrofele” care par să își găsească mereu un loc în ochii lumii.

Cristian Oprea, expertul nostru în drepturi de autor, ne-a luminat asupra principalelor reguli și legi care guvernează folosirea fotografiilor astfel încât să fie respectate atât drepturile fotografului, cât și cele ale subiecților fotografiați. Câteva lucruri simple, dar extrem de importante, pe care, în plus, am constatat cât de ușor riscăm să le încălcăm.

Pe scurt, pe parcursul celor trei zile de atelier, am privit, am analizat, am făcut și am folosit în scopuri de comunicare și storytelling strategic peste 200 de fotografii. Fiecare modul ne-a lăsat ”în mână” un set de cunoștințe, metode și reflexe aplicabile imediat, dar și conștiința importanței colaborării între cei doi artiști: fotograful și specialistul în comunicare.

Cătălina Oprea, jurnalist: “Dacă vrei ca fotografia să îți fie aliat, nu dușman imprevizibil, dacă vrei să nu încalci legea folosind fotografii, vino la acest curs!”

Alisa Tarciniu, fotograf: „Pentru mine, a fost un curs minunat.  Mi-a făcut o plăcere deosebită să îl descopăr și să îl frecventez. E o idee inspirată de petrecere a  unui sfârșit de săptămână!
Temele propuse sunt interesante. Obiectivele cursului au fost atinse. Cu siguranță am redescoperit fotografia într-o altă perspectivă în special prin intermediul cazurilor practice pe care le-am discutat cu cei trei specialiști, care ne-au făcut să ne simțim ca între prieteni în toate cele trei zile ale workshopului.”

Andrei Stoicescu, specialist IT: De la cursul “Fotografia in comunicarea organizationala” n-am plecat numai cu informații relevante și utile, ci și cu noi orizonturi deschise pentru un viitor research mai amănunțit în domeniu. Din cauza abundenței de informație nouă, destul de tehnică, dar cu un mare grad de aplicabilitate, aș fi riscat să nu asimilez la modul optim toate cunoștințele; aici mi-au venit în ajutor naturalețea, elocvența și know-how-ul pedagogic al trainerilor propuși de If Magic.

Highlight-ul cursului, pentru mine, a fost Adrian Sulyok și a lui iscusință în manipularea subliminală a modelelor aflate într-un photo-shooting; practic, tot mitul presupusei “naturaleți” și al fotogeniei modelelor din pozele reușite mi-a fost spulberat în câteva ore, adevărata virtuozitate dezvăluindu-mi-se în persoana fotografului care trebuie să fie un comunicator prin excelență.
Cursul este indispensabil oricărui specialist în domeniul comunicării organizaționale.”

Share on TwitterSave on DeliciousDigg ThisShare via email